Dagens I min bokhylla, del 1

Jag tänkte ge bloggen lite mer karaktär och vara lite bildad och visa ett urval av gamla, vackra böcker som trängs i vår bokhylla i sovrummet. Till saken hör att många böcker är ärvda av makens morfar som var överläkare i Norrbotten under många år. Han blev lite över 90 år, så många böcker han hade har några år på nacken. Det räcker som bakgrundshistoria for now. 1) Jag plockade på måfå ut en bok som såg vacker ut och började fota i matsalen med en höstig utsikt. Tänkte väl att det skulle se vackert och stämningsfullt ut...
 
2) Tittade på några bilder längst bak i boken, sådana dära som man kan vika ut... Upptäckte några skumma instrument...smala och avlånga...
 
...tittade sedan på några fler bilder som porträtterade några kroppsdelar...som fick mig att inse att instrumenten mest troligt var redskap som en urolog troligen använde sig av år 1852!
 
3) Läste sedan på förstasidan i boken följande:
 
 
...För alla er som läst franska eller någon form av sjukvårdsterminologi ser ni ganska snabbt att "maladie venerienne" betyder könssjukdomar. Ja. Jag försökte alltså på ett vackert sätt porträttera en bok som handlar om de mest privata sjukdomarna som finns. Så här vackra såg de böckerna ut år 1852!
 
4) Skrattade gott åt detta och tog en bild till på detta vackra mästerverk. Hoppas även att urologerna har utvecklat mildare och vänligare metoder för diagnos och att instrumenten verkligen är smaaaala! 
 
 
Hoppas det fick någon att le lite en grå söndag som denna! Fortsättning på denna spännande resa genom min bokhylla kommer en annan dag!
 
Ha en fin söndag!
 
//Emma-Caroline
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emma-Caroline Kreativitet outside the box

Är en mycket kreativ tjej på snart 30 som grejar med konst, tillverkar smycken, miniatyrmöbler/miniatyrmat etc till dockskåp, skriver på en kokbok för allergiker. Är också webbdesigner och kan tillverka en hemsida om någon skulle vara intresserad. Skriver om allt som intresserar/irriterar mig och blir såklart jätteglad för kommentarer :-)

RSS 2.0